Spacer Gemba Walk to nieodzowny element Lean Management. Według Taiichi Ohno prekursora koncepcji Just in Time, jest to jedno z najważniejszych metod tworzenia wartości w organizacji. Aby przekonać się, co naprawdę dzieje się za zamkniętymi drzwiami produkcji, należy po prostu wstać od biurka i zostać naocznym świadkiem procesów tam zachodzących. W wielkim skrócie to właśnie jest Gemba Walk.
Definicja Gemba Walk
W języku japońskim słowo Gemba oznacza miejsce zdarzenia. Przekładając więc termin Gemba Walk na język polski, jest to nic innego jak wizyta na zakładzie i obserwacja procesów. Popularność tej metody nieustannie wzrasta w różnych dziedzinach gospodarki, ponieważ Gemba Walk daje nam ogólny kontakt z realizacją procesów, dzięki czemu jesteśmy w stanie lepiej je poznać, przeanalizować i ostatecznie kontrolować. Należy bowiem pamiętać, że w miejscach, gdzie wykonywana jest praca, wytwarzana jest wartość widziana przez klienta, co ma wielkie znaczenie w ujęciu lean managament.
3 filary Gemba Walk
Istnieją trzy główne wskazówki, według których przeprowadza się Gemba Walk. Są to kluczowe zagadnienia, które bezpośrednio wpływają na jego efekty. Są to:
- Idź i zobacz. – Najważniejsze jest to, aby uważnie przyjrzeć się procesom. W Gemba Walk chodzi o wnikliwą obserwację.
- Zapytaj dlaczego. – Celem Gemba Walk jest zrozumienie strumienia wartości, dlatego trzeba zastanowić się, jak i dlaczego coś się dzieje. Można w ten sposób zlokalizować newralgiczne punkty oraz odkryć, gdzie istnieją problemy. Aby tego dokonać, musisz skutecznie skomunikować się z innymi ludźmi.
- Szanuj ludzi. – Spacer Gemba Walk jest pewnego rodzaju interakcją z pracownikami, którym bezwzględnie należy się szacunek. Jako lider musisz rozumieć, że tylko współpraca na poziomie wszystkich szczebli prowadzi do sukcesu firmy. Gdy pojawisz się na produkcji, miej to w pamięci.
Zasady przeprowadzania Gemba Walk
Gdy zdecydujesz się na Gemba Walk, przygotuj dokładny plan tego, co dzięki wizycie na produkcji chcesz osiągnąć-co chcesz sprawdzić, o co zapytać i do czego posłuży Ci ta wiedza. Odpowiednio wcześniej poinformuj pracowników, że będziesz odbywać Gemba Walk, tak, by byli na to przygotowani. Co więcej, podczas wizyty pamiętaj, że obserwujesz procesy zachodzące w zakładzie, a nie pracę konkretnych ludzi. Nie skupiaj się na ich efektywności, a efektywności samych schematów pracy tam zachodzącej. Jak wiemy, niestety rzeczywistość nie zawsze odzwierciedla takie formalne zapisy w stu procentach. Zadając pytania podczas Gemba Walk, pogłębiaj je, by jak najwięcej dowiedzieć się na temat strumienia wartości. Wygodnie będzie Ci zapisywać wszelkie obserwacje, by móc do nich wrócić później.

Warto też powtarzać Gemba Walk w różnych porach dniach i dniach tygodnia, tak by mieć zróżnicowany obraz sytuacji. Kluczowe jest również, by nie robić tego indywidualnie, a w zespołach interdyscyplinarnych, z przedstawicielami różnych działów. Pozwala to szerzej spojrzeć na problemy. Doceniane jest również, by poinformować pracowników o wynikach przeprowadzonej obserwacji po skończonym Gemba Walk. Zaoszczędzi im to niepokoju związanego z wtargnięciem do ich miejsca pracy, a także podbuduje wspólne więzi. Poczują się bowiem ważnym elementem organizacji, gdy dowiedzą się, co zauważył Twój zespół. Bezwzględnie jednak należy pamiętać, że Gemba Walk to tylko i wyłącznie obserwacja, a nie sugerowanie zmian. Na ten etap jeszcze przyjdzie odpowiedni czas. Po analizie procesów będzie można wystosować odpowiednie instrukcje do zmian, wprowadzić je, by po jakimś czasie znów przyjść i obserwować procesy w kolejnym Gemba Walk.
Gemba Walk – podsumowanie
Gemba Walk może być przydatnym narzędziem w organizacji, jeśli chcemy wiedzieć, jak w rzeczywistości odbywają się procesy produkcyjne. Jest to także sposób na dodatkowe działanie ku wsparciu jakości. Aby jednak tego dokonać, warto znać podstawowe zasady Gemba Walk i się do nich stosować. Tylko wtedy mamy pewność, że analiza zaobserwowanych problemów jest zgodna z rzeczywistością, a wyciągnięte wnioski i rekomendacje mają szansę przełożyć się na konkretne efekty w organizacji.