Samochody elektryczne to wciąż niewielki procent ogółu pojazdów na polskich drogach. Auta w pełni elektryczne to jedynie około 0,05% wszystkich zarejestrowanych samochodów w Polsce (stan na sierpień 2021 r.). Jednakże, mimo niewielkiej ilości pojazdów tego typu w naszym kraju, wciąż widać nieustającą tendencję wzrostową jeśli chodzi o ich rejestracje w urzędach komunikacji porównując rok do roku.

Wykres 1: Udział samochodów PHEV i BEV na rynku pojazdów elektrycznych w Polsce. Przygotowano na podstawie danych przedstawionych w liczniku elektromobilności przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Polityka proekologiczna państw europejskich zakłada całkowite przejście na elektromobilność w relatywnie niedalekiej przyszłości, dlatego warto rozważyć kupno samochodu elektrycznego już teraz. Oczywiście jednym z najistotniejszych czynników wpływających na zakup takiego pojazdu jest cena, a ta, w porównaniu z samochodami napędzanymi silnikami spalinowymi, jest wciąż zbyt wysoka w oczach większości polskich kierowców. Sprawdźmy zatem jak może wyglądać trend cenowy tego segmentu rynku w kolejnych latach.

Samochody elektryczne ceny w 2021 i poprzednich latach

Rynek pierwotny

Aby mieć pełen obraz rynku samochodów elektrycznych, zadajmy najpierw pytanie – ile kosztuje samochód elektryczny obecnie?

Według obliczeń BloombergNEF, w pierwszej połowie 2021 r. średnia cena nowego samochodu elektrycznego przed opodatkowaniem wyniosła 33 300 euro, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę ok. 153 554 zł (kurs z dnia 10.12.2021). Dla porównania, nowy samochód z silnikiem spalinowym w tym samym okresie kosztował średnio ok. 129 058 zł (MotoFakty), co oznacza, że konsument płacił za taki pojazd średnio ponad 24,5 tysiąca złotych mniej niż za elektryka.

Rynek wtórny

Mimo niskiej popularności samochodów elektrycznych w Polsce, na rynku wtórnym pojawia się coraz więcej pojazdów tego typu w przystępnych cenach. Zatem ile kosztuje używany samochód elektryczny?

Uśredniając, jest to kwota rzędu 78 100 zł – do obliczeń wykorzystaliśmy średnie ceny elektryków najczęściej pojawiających się na aukcjach internetowych. Warto zaznaczyć, że samochód elektryczny można zakupić już za stosunkowo niskie pieniądze – za ok. 22 tys. zł możemy stać się posiadaczami takich kompaktowych modeli jak: Mitsubishi i-MIEV, Citroen C-Zero czy Peugeot iON. Jeżeli poszukujemy czegoś z wyższej półki, to w cenie 130 000 zł możemy znaleźć już takie samochody jak chociażby Tesla model S z 2012 roku. Osoby decydujące się na zakup używanego pojazdu elektrycznego powinny jednak dokładnie zbadać dane ogłoszenie, ponieważ niektóre samochody sprzedawane są bez lub z uszkodzoną baterią, a koszt ich wymiany często zaczyna się od 20 tys. zł.

Jaka jest średnia cena używanego samochodu z silnikiem spalinowym?

Według portalu MotoFakty, we wrześniu 2021 r. uśredniona cena używanego samochodu z silnikiem spalinowym oscylowała w granicy ok. 21 900 zł. Mimo widocznej tendencji wzrostowej, ceny używanych samochodów z silnikami benzynowymi i diesla są dużo niższe niż elektryków. Na korzyść aut ze spalinową jednostką napędową przemawia fakt, że tego typu samochód możemy zakupić w dobrym stanie wizualnym i technicznym już za kilka tysięcy złotych.

Jak będą kształtowały się ceny samochodów elektrycznych w 2022 roku?

Auta elektryczne to w dalszym ciągu nowość dla przeciętnego kierowcy. Według większości Polaków wysoka cena, brak odpowiedniej infrastruktury stacji do ładowania czy niski zasięg na jednym ładowaniu, to bariery, które powodują brak zainteresowania tego typu rozwiązaniami. Aż 84% respondentów w badaniu przeprowadzonym przez InsightOut Lab i firmę Volkswagen zgodziło się, że samochody elektryczne są drogie. Czy zatem istnieje nadzieja na zmianę tego aspektu w niedalekiej przyszłości?

Z roku na rok rośnie jednak liczba osób zainteresowanych zakupem samochodu elektrycznego. Przyczyniają się do tego nieustannie ulepszane technologie dotyczące akumulatorów, zwiększanie liczby publicznych ładowarek czy wreszcie dotacje rządowe do zakupu tego typu pojazdów. Te wszystkie czynniki mają również istotny wpływ na cenę. Większa popularność, polityka proekologiczna wielu Państw na całym świecie, zainteresowanie elektromobilnością wśród większości producentów samochodów, a co za tym idzie – nastawienie produkcji na podzespoły do elektryków – to wszystko powinno wpływać na spadek cen samochodów elektrycznych w przyszłości.

Prognozy cenowe na 2022 rok

W 2017 roku organizacja BloombergNEF prognozowała przecięcie się cen nowych samochodów elektrycznych i spalinowych w 2026 roku. Teraz mówi się, że zrównanie się cen nastąpi już 2023, a nawet 2022 roku. To świetna wiadomość dla wszystkich osób, które planują zakup tego typu samochodu w niedalekiej przyszłości.

Według portalu The Guardian, już w 2027 roku możemy spodziewać się spadków cen samochodów elektrycznych nawet o 30% w porównaniu z 2021 r. Biorąc pod uwagę uśrednioną cenę takiego samochodu w tym roku, będzie to obniżka o ponad 46 tys. złotych.

Niskie ceny będą powodowały zwiększenie popytu – wg raportu Deltoitte dot. prognozy sprzedaży samochodów elektrycznych, w 2025 roku zostanie sprzedanych ponad 11 milionów samochodów elektrycznych na całym świecie. Dla porównania, w 2020 globalna sprzedaż tego typu pojazdów wyniosła 2,5 miliona sztuk.

Wykres 2: Zmiany cen samochodów na przestrzeni roku (2021-2022). Opracowanie własne.

Czy warto zainwestować w elektryka w 2022 roku?

Według naszej analizy, ceny samochodów elektrycznych powinny drastycznie maleć w najbliższym okresie. Kierowcy zastanawiający się nad zainwestowaniem w auto napędzane akumulatorami, zdecydowanie powinni rozważyć taki zakup już w nadchodzącym roku.

Pamiętajmy również o tym, że Unia Europejska narzuca Państwom wspólnoty wprowadzanie planu dot. elektromobilności. Polska zadeklarowała w swoim Planie rozwoju elektromobilności, że zapewni odpowiednie warunki do gospodarcze do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych do miliona już w 2025 r.

Kolejnym argumentem „za” jest nieustannie rozwijająca się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych. Według portalu 300Gospodarka, w Polsce istnieje na ten moment 3178 ogólnodostępnych punktów ładowania, a długoterminowe prognozy przewidują powstanie nawet 150 tysięcy takich punktów do 2025 r. Plan rozwoju elektromobilności zakłada również zapewnienie konsumentom pewności, poprzez rozwój infrastruktury, że samochód elektryczny jest tak samo funkcjonalny jak pojazdy z silnikiem spalinowym.

Istotnym czynnikiem wpływającym na chęć zakupu samochodu w 2022 roku mogą okazać się dopłaty rządowe do zakupu samochodu elektrycznego. Polski rząd w ramach programu „Mój Elektryk” może dopłacić do naszego wymarzonego samochodu elektrycznego nawet do 27 tys. zł. Warunkiem uzyskania dofinansowania jest między innymi to, że samochód musi być nowy – z maksymalnym przebiegiem 50 km. Rząd oferuje również dopłaty do leasingów do wybranych samochodów elektrycznych, które mogą obniżyć ratę nawet o 500-600 zł.

Czy warto będzie zatem zainwestować w elektryka w 2022? Wszystkie prognozy, a przede wszystkim rokowania co do ceny samochodów elektrycznych, wskazują na to, że nadchodzą dobre czasy na tego typu inwestycje. Warto zastanowić się przede wszystkim w jakim celu będziemy użytkować samochód elektryczny oraz czy skorzystamy z dotacji rządowych. Oprócz korzyści typowo ekonomicznych, kupno elektryka to gwarancja pozostawiania mniejszego śladu węglowego.

Rok 2022 może okazać się właściwym czasem na podjęcie pozytywnej decyzji co do zakupu własnego pojazdu elektrycznego.

Nowoczesna produkcja akumulatorów przyczynia się do spadku cen samochodów elektrycznych

Spadek cen samochodów elektrycznych spowodowany jest przede wszystkim rozwojem technologii oraz utworzeniem nowych/przekształceniem starych linii produkcyjnych pod wytwarzanie akumulatorów do elektryków. Jeszcze do niedawna bateria napędzająca samochód elektryczny stanowiła połowę jego ceny. Już dzisiaj, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym i usprawnieniom infrastruktury produkcyjnej, widzimy znaczące spadki związane z kosztem wyprodukowania „serca” samochodu elektrycznego.

W QSense z dumą wspieramy elektromobilną transformację rynku samochodowego w Polsce. Świadczymy usługi kontroli jakości wytwarzanych komponentów i półproduktów dla najważniejszych dostawców elementów samochodowych w kraju.

Sprawdź jakie usługi oferujemy i dowiedz się więcej o naszych doświadczeniach w branży automotive: