Od ponad 50 lat przemysł motoryzacyjny wykorzystuje roboty w swoich liniach montażowych do różnych procesów produkcyjnych. Obecnie producenci samochodów badają możliwości wykorzystania robotyki w jeszcze większej liczbie procesów. Technologia ta pozwoliła branży motoryzacyjnej pozostać jednym z najbardziej zautomatyzowanych łańcuchów dostaw na świecie i tym samym jest jednym z największych użytkowników robotów.

Tysiące przewodów i części w każdym pojeździe wymaga złożonego procesu produkcyjnego, aby dostarczyć komponenty tam, gdzie ich miejsce. Oto kilka aplikacji zrobotyzowanych, które mają kluczowe znaczenie dla wydajnej linii montażowej:

1) Wizja robota

Lekkie ramię robota przemysłowego z systemem wizyjnym może wykonywać bardziej precyzyjną pracę, ponieważ „widzi”, co robi. Przegub robota przenosi układ lasera i kamer, który daje maszynie natychmiastową informację zwrotną. Roboty poruszają się w idealny sposób podczas instalowania części, ponieważ wiedzą, dokąd zmierzają. Montaż paneli drzwi, szyb przednich i błotników jest dokładniejszy w przypadku robotów z systemami wizyjnymi.

2) Spawanie punktowe i łukowe

Duże roboty przemysłowe o długich ramionach i większej ładowności obsługują zgrzewanie punktowe ciężkich paneli nadwozia. Mniejsze roboty spawają lżejsze części, takie jak mocowania i wsporniki. Zrobotyzowane spawacze wykorzystujące TIG i MIG mogą ustawiać palnik w dokładnie tej samej orientacji w każdym cyklu. Zachowanie wysokich standardów spawania w każdej produkcji jest możliwe dzięki powtarzalnemu łukowi i odstępowi prędkości.

3) Montaż

W większości fabryk samochodowych lekkie ramiona robotów montują z dużą prędkością mniejsze części, takie jak silniki i pompy. Wkręcają śruby, montują koła i przednie szyby.

4) Malowanie, uszczelnianie i powlekanie

Praca malarza samochodowego nie jest łatwa. Braki siły roboczej utrudniają również znalezienie wykwalifikowanych, profesjonalnych malarzy.

Ramiona robota mogą wypełnić tę lukę, ponieważ praca wymaga spójności dla każdej warstwy farby. Roboty mogą podążać zaprogramowaną ścieżką, konsekwentnie pokrywając duże obszary i ograniczając odpady. Maszyny są równie przydatne do natryskiwania klejów, uszczelniaczy i podkładów.

5) Obsługa maszyn i transfer części

Przenoszenie metalowych stempli, załadunek i rozładunek maszyn CNC oraz wylewanie stopionego metalu w odlewni jest niebezpieczne dla pracowników. Ten rodzaj pracy doskonale sprawdza się w przypadku dużych robotów przemysłowych.

6) Usuwanie materiałów

Roboty mogą wielokrotnie podążać złożoną ścieżką bez awarii, co czyni je idealnym narzędziem do prac związanych z cięciem i przycinaniem. Do tego typu prac lepiej nadają się lekkie roboty z technologią wykrywania siły. Zadania obejmują przycinanie z plastikowych wyprasek, form do polerowania i cięcie tkaniny.

7) Logistyka wewnętrzna

Autonomiczne roboty mobilne (AMR) i inne zautomatyzowane pojazdy, takie jak wózki widłowe, mogą być używane w warunkach fabrycznych do przenoszenia surowców i innych części z obszarów magazynowych na halę produkcyjną. Na przykład w Hiszpanii firma Ford Motor Co. niedawno przyjęła AMR firmy Mobile Industrial Robots (MiR) do dostarczania materiałów przemysłowych i spawalniczych do różnych stanowisk robotów w fabryce, zastępując proces ręczny.

Coraz większa dostępność

Programowanie i wdrażanie robotów jest dziś nieporównywalnie bardziej dostępne niż dziesięć lat temu, a co za tym idzie, linie montażowe są wydajne jak nigdy dotąd. Korzystanie z robotów nie zagraża ludzkim pracownikom w stopniu w którym mogło by się nam wydawać. Procesy kontroli jakości czy finalnych poprawek wyrobów nadal nie obejdą się bez czynnika ludzkiego.

To tylko kilka z niezliczonych zastosowań robotów wykorzystywanych obecnie w produkcji samochodów. W przygotowaniu jest kilka projektów, których celem jest zwiększenie niezawodności, bezpieczeństwa i produktywności. Efektem tych projektów będą szybsze terminy dostaw i niższe ceny. Oczywiście, jeśli unormuje się rynek półprzewodników – a kiedyś musi, prawda?